Ο λόγος, ως σκέψη και ομιλία, είναι ο θεμέλιος λίθος της εκπαίδευσης. Επομένως, η εκπαίδευση στην τέχνη του λόγου, προφορικού και γραπτού, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής διδακτικής πράξης μέσα από την οποία διαμορφώνεται τόσο η πνευματική όσο και η κοινωνική ζωή των μαθητών. Πώς, ωστόσο, διδάσκεται η τέχνη του λόγου στη σύγχρονη εκπαίδευση; Πώς βοηθάμε τους μαθητές να γίνουν επαρκείς στοχαστές, ομιλητές, συγγραφείς, αναγνώστες σε διάφορα περικείμενα;
Απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα επεδίωξε να δώσει η διοργάνωση του Συνεδρίου «Η Τέχνη του Λόγου στη Διδακτική Πράξη: Αναζητώντας τις σύγχρονες μορφές της ρητορικής παιδείας». Το Συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε στις 9-10 Φεβρουαρίου 2019, διοργανώθηκε από τα Εκπαιδευτήρια «Saint-Paul – Δελασάλ», σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.), με αφορμή τον εορτασμό των 10 χρόνων λειτουργίας του Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων στην Ελλάδα.
Η ρητορική παιδεία ενυπάρχει φυσικά και αναγκαία σε κάθε διδακτική δράση που έχει ως στόχο να ενημερώσει, να πείσει, να εμπνεύσει ένα ακροατήριο. Διαμορφώνει το «ήθος», τον «λόγο» και το «πάθος» τόσο του πομπού όσο και των αποδεκτών του λόγου. Καλλιεργεί τις επικοινωνιακές δεξιότητες των μαθητών σε ποικίλα διαπροσωπικά και κοινωνικά περιβάλλοντα. Ασκεί τους μαθητές στην αναζήτηση, εύρεση και εύγλωττη διατύπωση της νέας και πρωτότυπης ιδέας, του κατάλληλου συλλογισμού, του πειστικού επιχειρήματος. Συμβάλλει στην αναζήτηση, εύρεση και μετάδοση της γνώσης και στην καλλιέργεια της φαντασίας. Επιπλέον, η τέχνη του λόγου σχετίζεται άμεσα με τη διαμόρφωση ενεργών, δημιουργικών και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών.
Αδιαμφισβήτητα, η ρητορική παιδεία αναπτύσσεται και εξελίσσεται μαζί με την εκπαίδευση στο σύγχρονο κοινωνικό γίγνεσθαι. Εκτός από τα κλασικά διδάγματα της ρητορικής τέχνης των αρχαίων Ελλήνων και Λατίνων ρητόρων-παιδαγωγών, η εκπαίδευση του 21ου αιώνα έχει μεταπλάσει και ενσωματώσει την τέχνη του λόγου σε ποικίλες εκφάνσεις της. Έτσι, δεν θα ήταν υπερβολή να μιλήσουμε για μια «Νέα Ρητορική», η οποία προορίζεται να καλύψει τις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες των σύγχρονων μαθητών.
Για τον λόγο αυτό, στόχος του Συνεδρίου «Η Τέχνη του Λόγου στη Διδακτική Πράξη: Αναζητώντας τις σύγχρονες μορφές της ρητορικής παιδείας», ήταν να αναζητήσει τις σύγχρονες και καινοτόμες μορφές τις οποίες μπορεί να λάβει η ρητορική παιδεία στη σύγχρονη εκπαίδευση και να τις αναδείξει ως καλές πρακτικές.
Το πεδίο αναζήτησης της χρήσης και διδασκαλίας του λόγου είναι ευρύ: από την άσκηση στην τέχνη του λόγου στα γλωσσικά μαθήματα στη χρήση του λόγου στο πλαίσιο των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών, από τη ρητορική της πειθούς του επιχειρήματος στη ρητορική της λογοτεχνίας, από τη ρητορική της εικόνας στη ρητορική της τέχνης, από τη ρητορική της δημιουργικής γραφής στην ψηφιακή ρητορική του κυβερνοχώρου.
Το Συνέδριο απευθύνθηκε σε στελέχη της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων τόσο από την Πρωτοβάθμια όσο και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εμψυχωτές ομάδων άτυπης εκπαίδευσης, φοιτητές.