TO KATAΣΤΑΤΙΚΟ ΤΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ Άρθρο 1 ΕΠΩΝΥΜΙΑ – ΕΔΡΑ Ιδρύεται επιστημονικό σωματείο υπό την επωνυμία «Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας». Στις  σχέσεις του με την αλλοδαπή το σωματείο θα έχει την επωνυμία «HELLENIC  INSTITUT OF RHETORICAL AND COMMUNICATION STUDIES». Άρθρο 2 ΔΙΑΡΚΕΙΑ Η διάρκεια του σωματείου ορίζεται να είναι δεκαετής από την ημέρα της συστατικής του […]

Egglezou, Foteini (2016). Τhe use of common topics in teaching creative writing

Τhe use of common topics in teaching creative writing The trip to rhetorical topics (plural: topoi/τόποι in Greek) started during antiquity. Since the era of Aristotle, of Cicero, of Quintilian. It consists of a long and adventurous trip which lasts until today. Topics stand somewhere between the land of formal logic and of persuasion. They […]

Miller, Carolyn R. (2009). Aristotle’s «special topics» in rhetorical practice and pedagogy. Rhetoric Society Quarterly 17:1, 61-70

Aristotle’s «Special Topics» in Rhetorical Practice and Pedagogy One feature of classical rhetoric that is enjoying a revival is the concept of the topic, or topos. This revival has led many rhetoricians to re-examine Aristotle’s discussion of topics and to study their subsequent treatment in rhetorical history. One question that even a cursory review of […]

Burke, Michael (2013): Rhetorical Pedagogy: Shaping an Intellectually Critical Citizenry

Rhetorical Pedagogy: Shaping an Intellectually Critical Citizenry In this inaugural lecture I will put forward the contention that the pedagogy of ancient rhetoric has much to offer contemporary teaching and learning and that as such a ‘rediscovery of rhetoric’ should take place, particularly among those colleagues working in academe who are committed to improving their […]

Περιοδικά για τη Ρητορική

Advances in the History of Rhetoric­ (American Society for the History of Rhetoric)-English, http://ashr.org/Journal.html Argumentation: An International Journal on Reasoning-English, http://www.springer.com/philosophy/logic+and+philosophy+of+language/journal/10503 Argumentation et analyse du discours-French, http://aad.revues.org/ Forum Artis Rhetoricae-Polish/English, http://www.retoryka.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=7&lang=en Informal Logic-English, http://ojs.uwindsor.ca/ojs/leddy/index.php/informal_logic Itineration: Cross-Disciplinary Studies in Rhetoric, Media and Culture­ –English, http://tundra.csd.sc.edu/itineration/ Jac.A Journal of Rhetoric, Culture and Politics http://www.jaconlinejournal.com/ Philosophy and Rhetoric-English, http://www.psupress.org/journals/jnls_submis_pr.html […]

Εργαστήρια / Οργανισμοί / Ομάδες σχετικά με τη Ρητορική και την Επικοινωνία

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΙ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΦΟΡΕΙΣ Asociación Argentina de Retórica, Argentina – http://www.aaretorica.org/ Asociación Latinoamericana de Retórica, Latin America – http://www.alretorica.org/ CERMEG (Research Center on Legal Methodology), Europe – http://www.cermeg.it/eng/ CSSR (Canadian Society for the Study of Rhetoric), Canada – http://cssr-scer.ca/about/ Europäisches Institut für Rhetorik, Europe (Germany/France) – http://www.uni-saarland.de/institut/eir.html GRAL (Groupe de recherche en Rhétorique et en […]

Egglezou, Foteini (2017). Learning Communication Skills in the Hellenic Toastmasters Club: The Influence of Classical Rhetorical Principles

Learning Communication Skills in the Hellenic Toastmasters Club: The Influence of Classical Rhetorical Educational Principles Fotini Egglezou Abstract This paper aims at presenting the influence of classical, educational principles of rhetoric on the Toastmasters educational program. Toastmasters is an eminent, international organization which aims at instilling communication and leadership skills in its members in a […]

Eγγλέζου, Φωτεινή (2013). Αγώνες αντιλογίας (debate) και επιχειρηματολογία στη διδακτική προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου της Γλώσσας

Αγώνες αντιλογίας (debate) και επιχειρηματολογία στη διδακτική προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου της γλώσσας Περίληψη: H παρούσα εισήγηση στοχεύει στην ανάδειξη των αγώνων αντιλογίας στο πλαίσιο αναζήτησης αποτελεσματικών μέσων διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου της γλώσσας. Γίνεται λόγος για βελτίωση των προφορικών και γραπτών ικανοτήτων οργάνωσης και χρήσης της γλώσσας. Χάρη στην αντιλογία οι μαθητές ασκούνται στην […]

Εγγλέζου, Φωτεινή (2016). Διαχρονική θεώρηση της παιδαγωγικής διάστασης της αντιλογίας

Διαχρονική θεώρηση της παιδαγωγικής διάστασης της αντιλογίας (debate) Εγγλέζου Φωτεινή Περίληψη Στόχος της εισήγησης είναι η διαχρονική ανάδειξη της παιδαγωγικής διάστασης της αντιλογίας. Η μελέτη επισημαίνει ότι από την αρχαιότητα έως σήμερα η αντιλογία, σε επίπεδο εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης, συνέβαλε στην καλλιέργεια του δίπλευρου τρόπου σκέψης και της εκφοράς αντικρουόμενων επιχειρημάτων σχετικά με ποικίλα […]